Nye prospekter kommer sjelden servert på sølvfat, klar for deg som selger til å sette tennene i. Det kreves nok litt mer arbeid enn som så fra din side. Men det finnes tre situasjoner som passer EKSTRA godt for å jakte på nye avtalemuligheter.

Det å være selger i Norge er ingen enkel oppgave når det forventes å være myk og tilbakelent hele tiden. For hvordan skal du kunne spørre om nye avtalemuligheter uten å virke helt slitsom og påtrengende? Det svaret har nok ikke jeg. Men det jeg vet er at man må tørre å spørre for å bli en fremgangsrik selger – selv om det kan kjennes “unorsk” iblant.

Når det er sagt er det kanskje ikke alle situasjoner som passer for å jage prospekter. Noen er så klart litt mer naturlige = lettere = bedre. Som disse:

1. Trivelige kundebesøk

Et triks for å finne nye prospekter er å utnytte alle kundebesøkene dine. Spør alltid dem du har møtt om de vet om noen andre som kunne trenge produktet ditt eller tjenesten din. For uansett hvordan møtet gikk, burde de kunne hjelpe deg videre. Det jeg mener er at selv om de ikke virker interesserte, så har jo tilbudet ditt vært såpass interessant at de ofret en time på det for å treffe deg. Kanskje de har kontakter med litt andre behov enn dem selv som matcher bedre? Og skulle de fortsatt være interessert burde de definitivt være villige til å tipse deg om nye kontakter.

2. Kalde (eller snarere halvlunkne) samtaler

La oss få en sak på det rene: det er langt fra alle kalde samtaler som lykkes. Noen blir en suksess, andre er litt halvlunkne og noen, ja, de går rett vest. Målet ditt er så klart å få napp, men det er dumt å se på alle andre resultater som mislykket. De litt halvlunkne samtalene, der personen er vennlig men likevel bestemt takker nei, er for eksempel en glimrende mulighet til å spørre om andre firmaer som kunne trenge ditt produkt eller tjeneste. Du har ingenting å tape, bare mye å vinne.

3. Oppfølgingssamtale med kunder

Den aller beste muligheten til å finne nye prospekter er nok å holde god kontakt med nåværende kunder. Som vi alle vet gjør jo fornøyde kunder deg til en kundemagnet. Forhåpentligvis trenger du ikke engang å spørre – for har du gjort en god jobb gir kundene dine selv tips om andre firmaer du kan kontakte. Men selv om de ikke skulle si noe, så kan de nåværende kundene dine være en gullgruve for nye prospekter – du trenger bare å spørre for å få rede på det.

Det føles kanskje litt “unorsk” å spørre om nye avtalemuligheter, men ved å utnytte hverdagslige situasjoner vil det forhåpentligvis kjennes litt mer naturlig ut, og du vil garantert plukke en god del moden frukt. Så grip sjansen neste gang du er på et kundebesøk, kaldringer eller har oppfølgingssamtaler med en kunde. Det er nesten som å få nye prospekter servert på sølvfat. Men bare nesten.

Mer om hvordan du griper sjansen som selger:

Finn nye kunder på uventede steder – noen forslag

Salgsknep for deg som er på farten