Trodde du at massekommunikasjonen har utspilt sin rolle? At du umulig kan høres i alt bruset? Men hvis firmaet ditt gjør det på rett tidspunkt og på rett måte, kan det kanskje gi uhyre stor effekt på salgsarbeidet.

Kommunikasjon med et stort antall mennesker samtidig. Ja, det er det massekommunikasjon handler om. Som hjelp kan firmaet ditt ta i bruk tradisjonelle medier som for eksempel TV, dagsaviser og radio. Eller dere kan bruke digitale kanaler som standardiserte e-poster, annonser på sosiale medier og nettaviser.

Uansett kanal blir det som oftest slik at kommunikasjonen får sitt endelikt: fra firmaet til mottakerne, uten særlig stor respons. Derfor er det mange som sier at massekommunikasjonen er død – det er bedre å være personlig og ikke “snakke med alle”.

Tre situasjoner der massebearbeidelse passer bra

Men det finnes faktisk tilfeller hvor firmaet ditt kan bruke massekommunikasjon med fremgang og dermed bearbeide mange prospekter eller kunder samtidig. Her er tre eksempler på når massebearbeidelse passer bra:

1. Når du vil lage helt nye kontakter

Det er helt normalt å bruke massekommunikasjon når man sikter seg mot helt nye kontakter. Grunnen er at det er veldig kostbart å kontakte kun én om gangen så tidlig i kjøpsprosessen, mange av de som du og kollegene kontakter skulle jo vært døde blindveier.

2. Når du vil hjelpe et prospekt til neste steg

Massekommunikasjon kan også hjelpe deg og kollegene under en salgsprosess og ordne det slik at et prospekt tar et steg nærmere kjøp. Det kan for eksempel være en e-postutsendelse med et tilbud for de som har vært i kontakt med ditt firmas selgere, men som enda ikke har bitt på.

3. Når du vil vekke kunder som sover

Avslutningsvis kan firmaet ditt bruke masseutsendelser for å vekke nåværende kunder som sover. For sannsynligvis har dere en god del kunder som bruker produktet deres eller tjenesten og er tilfreds med det – for så å la det bli med det. Men ved hjelp av masseutsendelse kan du og kollegene gjøre dem oppmerksomme på nye produkter/tjenester som måtte passe dem, eller hvordan du kan utvikle det de allerede har. En billig måte å øke mersalget på.

HVORDAN-et avgjør om du lykkes eller ikke

En vanlig felle når man bearbeider flere samtidig er at man glemmer å følge opp kommunikasjonen. For faktum er at massekommunikasjonen i seg selv ikke vil føre til at salget skyter til værs. Nei, det den kan gjøre er å varme opp de firmaene som du og kollegene ofte kaldringer til, dytte prospektene i riktig retning og påminne de nåværende kundene om deres eksistens. Men for at dere skal kunne oppnå de avgjørende salgsmomentene trengs det nesten alltid litt personlig kontakt. Så kommuniser med flere samtidig for å spare penger, men følg så opp individuelt. Da blir resultatet best.

Et annet tips når det gjelder masseutsendelse til nye kontakter, er å passe på at ditt firma tilbyr noe verdifullt. Å bare si “Hei, her er vi!”, vekker ikke spesielt mye engasjement eller nysgjerrighet. Vi på Lundalogik har for eksempel merket at vi får god respons ved å invitere til noe, som et seminar.

Altså: massekommunikasjon og “mekanisk” bearbeidelse er ikke en død salgsteknikk. Den må bare brukes strategisk under salgsprosessen og følges opp av personlig kontakt for å bli fremgangsrik. Lykke til!