Glem den årlige “hvordan-har-det-gått-og-hva-kan-du-prestere-neste-år”-praten med selgerne dine – nå kan du følge opp hvordan det går, hver dag og hele året, alt i én smekk. Alt du trenger å gjøre er å legge inn salgsmålene, så ordner Lime Go resten.

Hvert år setter salgsledere seg ned one-on-one for å ha “samtalen” og sette salgsmål med selgerne sine. De to store spørsmålene som alltid tas opp er 1) “hvordan det har gått i år?” og 2) “hva kan du prestere neste år?”. Og så bryter alle som én ned målene til månedlige salgsaktiviteter og tall – ofte i et Excel-ark. Etterpå ligger arket der et sted og brukes kanskje ikke fult så ofte som det burde … Men nå er det slutt på det!

Både aktiviteter og avtaler sammenlignes med målet

I Lime Go er det nå faktisk mulig å legge inn salgs- og aktivitetsmål for hver selger. Avtaler som har gått i boks og gjennomførte salgsaktiviteter sammenlignes etterpå for hånd med målene, slik at alle kan se om de ligger i rute eller ikke. Smart, ikke sant?

La oss for eksempel si at selgeren Sven har som mål å selge for 1 million, og at en gjennomsnittsavtale er verdt 50 000 kr. Dere har sammen regnet ut at han med en hit rate på 20 % i hvert steg trenger å close 20 avtaler, gjennomføre 100 kundebesøk og ringe 500 salgssamtaler i år. Hvis du og Sven legger inn disse målene i Lime Go, kan dere dermed se om månedens “kvote” av salgssamtaler er fylt, hvor langt han har kommet til nå på vei mot millionen, og hvor mange som er “igjen” å gjøre denne måneden. Og så videre.

Dine, mine og våre mål på ett sted

Foruten de individuelle salgs- og aktivitetsmålene måler Lime Go også din bedrifts generelle mål. Aktivitetene og gjennomførte avtaler til alle selgerne legges sammen og sammenlignes med det totale budsjettet, slik at alle kan se hvordan det går med virksomheten. Dere arbeider jo tross alt sammen mot et felles mål, ikke sant?

Alle mål og aktiviteter er dessuten åpne for alle i bedriften din. Det innebærer at en selger ikke bare kan se hvordan ståa er for han eller henne selv og hele virksomheten, men også om kollegene ligger i rute. Noe som kan være motiverende for vinnerskallen! Og ikke minst gjør gjennomsiktigheten det mye lettere for alle å oppmuntre, hjelpe og coache hverandre til nye høyder.

Kom i gang med to raske steg

Det eneste du trenger å gjøre for å få bedre oversikt over hvor alle selgerne befinner seg i forhold til budsjettet er altså ved å 1) lage en trapp med salgsmål og aktivitetsmål for hver selger, og 2) legge inn målene i Lime Go. Da er det bare å følge utviklingen. Verre er det ikke!

Om du har noen spørsmål rundt hvordan Lime Go regner ut dine selgeres mål, kan du naturligvis kontakte oss for å høre mer. Nysgjerrig på andre funksjoner som også gjør hverdagen din enklere? Sjekk ut våre FAQ og kommende webbinarium!