Det finnes utallige måter å prospektere på, og det gjelder å alltid ha “brillene” på deg dersom du vil finne nye avtalemuligheter. Men det er ikke nok å bare vite hva du leter etter, du må også vite hvor du skal lete. Her er fem forslag.

1. Potensielle og nåværende kunder

Dersom du ikke allerede prospekterer blant potensielle og nåværende kunder, er det på tide å begynne med det. Det er trolig blant de mest effektive måtene å finne nye avtalemuligheter og prospekter på. Uansett om du henvender deg til kunder under bearbeiding, halvlunkne samtaler eller superfornøyde nåværende kunder vil du nesten alltid få en ball til a begynne å rulle. Og hvis ikke, har du likevel ikke tapt noe. Er det ikke bra?

2. Firmabiler som kjører forbi

Det å kjøre en firmabil er en smart måte å utnytte ditt eget firmas kanaler på og få oppmerksomhet fra potensielle kunder. Men det er ikke bare på den måten du kan bruke firmabiler i salgsarbeidet ditt – du gjør også klokt i å holde utkikk etter andres firmabiler. For det koster jo litt å lage en ordentlig firmabil med farge, logo og tekst. Så de firmaene som har råd til det, har sikkert også råd til produktet ditt eller tjenesten din. Det kan iallfall være verdt et forsøk.

3. Annonser i aviser, på nettet og i apper

Selvannonsering koster temmelig mye. Derfor er det en god idé å holde øynene åpne og notere deg hvilke firmaer som annonserer i etablerte aviser, på store sider og/eller i velkjente apper. Hvis et firma har råd til, la oss si en helsideannonsering i DN, har de antagelig råd til produktet ditt eller tjenesten din. (Artig anekdote: Vi på Lundalogik har inngått avtale med et firma som hadde en Let’s deal-annonse).

4. Diskusjonsforum på LinkedIn

På LinkedIn finnes det utallige diskusjonsforum – og sikkert noen som er knyttet til de problemene som produktet ditt eller tjenesten din løser. Så pass på at du engasjerer deg i disse forumene og hold utkikk etter potensielle kunder. Kanskje de plutselig dukker opp rett for nesen din.

5. Sammenkomster og andre hendelser

Man kan aldri forutsi 100 prosent sikkert hvem som er en fremtidig kunde. Mannen du stod bak i kaffekøen her om dagen eller en du traff på bransjejippoet i forrige måned – begge kan vise seg å kunne trenge produktet ditt eller tjenesten din. Snakk derfor med mennesker du treffer i hverdagen for å fange nye prospekter på farten, spesielt på sammenkomster og andre hendelser. For hvor ofte blir du ikke spurt om hva du jobber med? Utnytt det ved å svare glatt og spør etterpå om han eller hun du snakker med vet om noen som kunne trenge det du selger.

Med prospekteringsbrillene på og godt merkede jaktmarker er det fritt frem for å begynne å jakte på nye avtalemuligheter. Du vil garantert få flere napp – og så handler det om å skille klinten fra hveten med gjennomtenkt kvalifisering for å få rodd det hele i land. Lykke til!