Som selger har du sannsynligvis en huskeliste som aldri tar slutt – det er jo alltid mer å gjøre. Men hvilke oppgaver skal du prioritere når tiden ikke rekker til? Bruk Eisenhowers fire ruter og bli prioriteringspresident!

Det finnes mange råd der ute for hvordan du kan prioritere arbeidsoppgavene dine. Et av de mest kjente og ansette er å gjøre bruk av Eisenhower-modellen, som har fått navn etter den amerikanske presidenten Dwight D. Eisenhower.

Modellen bygger på at du deler inn arbeidsoppgavene dine basert på hvor viktige de er og/eller hvor mye de haster. Dette resulterer i fire forskjellige ruter (som jeg her selv har navngitt):

Nå-er-det-akutt-ruta: Bare se å få det gjort!

Oppgaver som både er viktige og haster havner i nå-er-det-akutt-ruta. Det kan for eksempel være et case hvor du må levere et anbud til et viktig prosjekt eller håndtere en handel der kunden har begynt å nøle. Strategien for disse oppgavene er å bare gjøre dem. Ganske soleklart, er det ikke?

Skal-gjøres–men-ikke-nå-ruta: Sett en deadline

I skal-gjøres-men-ikke-nå-ruta di bør de oppgavene som er viktige, men som ikke haster så mye havne. For eksempel det å utvide nettverket og opprettholde relasjoner, planere for den kommende måneden og/eller forbedre det nåværende salgsarbeidet. Ganske enkelt sånne “lange baller”, du vet. Den store risikoen med disse oppgavene er at de aldri blir gjort, siden det er så lett å utsette dem gang på gang. Pass derfor på å gi dem en deadline og før dem inn i kalenderen din straks.

Kan-noen-ta-hånd-om-dette-ruta: Deleger til andre

De oppgavene som haster, men ikke er spesielt viktige for deg, havner i kan-noen-ta-hånd-om-dette-ruta. Her havner forespørsler fra kunder og kolleger, à la “Jeg vil at noen skal se over anbudet mitt, kan du gjøre det?” og “Jeg snakket med kollegaen din her om dagen om deres produkt x, kan dere sende mer informasjon?”. Det er kort sagt oppgaver som må bli gjort – men ikke nødvendigvis av deg – og som kan delegeres til andre når du trenger å prioritere.

Slett-ikke-prioritert-ruta: Ikke gjør det. Punktum.

Til slutt har vi de oppgavene som hverken er viktige eller haster og derfor havner i slett-ikke-prioritert-ruta. Strategien for disse? Ikke gjør dem. Eksempler på slike “oppgaver” er å fortelle unødvendige ting til kollegene, surfe målløst rundt på nettet og sjekke mailen oftere enn nødvendig. Du har antagelig ingenting av dette skrevet på din huskeliste i dag, men pass på at du får dem skrevet ned og før dem inn i ruta for ordens skyld.

“Men hva skjer om akutt-ruta er full …?”

Om du har prioritert salgsaktivitetene dine og havner i en situasjon der akutt-ruta er overfylt, mens de andre nesten er tomme, trenger du selvsagt andre parametere å gå ut fra. Da kan du for eksempel bedømme hvilke oppgaver som har mest effekt på dine og firmaets mål.

Når du har slokket alle brannene, prøv å unngå «alt er viktig og haster»-situasjonen i fremtiden ved å  strukturere salgsaktivitetene dine og arbeide aktivt med din salgspipe for å oppnå et jevnt tempo. Du vil fremdeles ha perioder hvor du ikke finner alt på huskelista (hvem har ikke det?), men de du ikke rekker å gjøre vil formodentlig ikke være både noe som haster og er viktige. Og da gjør det ikke så vondt i magen.